donderdag 23 december 2010

Afronding 23 dingen in Limburg

Afgelopen jaar hebben de meest Limburgse bibliotheken deelgenomen aan het 23 dingen programma nadat in 2008 Biblionova het goede voorbeeld had gegeven. De exacte aantallen deelnemers ken ik niet, wel weet ik dat de eerste groepen de afsluiting hebben gehad en hun certificaat hebben ontvangen. Na de zomer was er sprake van een behoorlijke dip in de voortgang bij veel deelnemers, maar met wat inspanning van de coaches is het in veel gevallen nog goed gekomen.
Opvallend vind ik het grote verschil in beleving: een aantal mensen vindt het helemaal niets en/of is niet bereid om hiervoor tijd vrij te maken en haakt na de startbijeenkomst af. Andere mensen worden gaandeweg steeds enthousiaster en zien ineens een wereld aan mogelijkheden opengaan. Daar is het natuurlijk om begonnen en vooral ook om die mogelijkheden om te zetten in concrete acties. Ook daar ontbreekt het mij aan het totaaloverzicht, maar ik zie de meeste Limburgse bibliotheken actief zijn op twitter, in Kerkrade worden allerlei workshops gegeven met een hoog 23-dingen gehalte en RSS heeft zijn intrede gedaan in het werken (zowel om informatie te verwerven als in het aanbieden via de eigen websites).

vrijdag 10 december 2010

Kennisdelen in bibliotheekland #b2d10

Binnen een aantal bibliotheekorganisaties zijn kennisomgevingen ingericht. In deze sessie wordt inzicht gegeven in omgevingen Bibliotheekhuis Limburg, Brabantse netwerkbibliotheek en Biebkracht van Biblioservice Gelderland.
Jos Erdkamp start met eKic toelichting. Met name samenwerking gericht, geen rocketscience, maar werkt in de praktijk goed.
Denise van der Pas van Brabantse netwerkbibliotheek heeft in grote lijnen zelfde uitgangspunten: kennisdelen, informeren, collegiale ondersteuning, toegankelijkheid. Inkleuring is anders waar bnbibliotheek vooral de algemeen toegankelijke voorkant heeft gevuld en hier redactie op heeft gezet heeft Bibliotheekhuis met name de veilige projectruimte ingericht. BNbibliotheek verzorgt daarnaast kennissessies, fysieke ontmoeting.
Anneke Manche van Biebkracht vertelt dat Biebkracht is voortgekomen vanuit project Werkplaats, dat vooral heel veel workshops en kennissessies voor HRM ontwikkeling. Leverde veel informatie, maar geen kennisdeling. Biebkracht wordt gevormd vanuit actieve werkcommunities. Ook Biebkracht is met name achter de inlog interessant en kiest hiermee voor dezelfde volgorde als Bibliotheekhuis. Moeilijkheid is om kennis te laten stromen. Belangrijke rol voor de moderator om dit te bevorderen.
Vervolgens wordt in groepen gediscussieerd over wat wordt verwacht van het land op dit terrein. Belangrijke trefwoorden: regie, globaal, crowd - hoewel dat genuanceerd wordt want bepaalde zaken moet je echt voor jezelf houden - maak het niet meteen te breed.
Alle trefwoorden komen samen in woordenwolk waarbij verbinden, thema's, moderatie en kennis eruit springen.

Bibliotheek verankeren in de lokale samenleving #b2d10

Bibliotheek Veghel als best practice. Directeur Gio van Creij vertelten verhaal dat mooi aansluit bij gedachtenwisseling dinsdagavond bij opening dorpswebsite (zie blogpost hieronder).
Heel veel andere activiteiten in de bieb. Vorbeelden thuispunt met HIP en heemkunde. Proberen veel dingen samen te organiseren. Bibliotheek faciliteert, organiseert. En de partner zorgt voor inbreng inhoudelijke kennis. Team brengt buiten naar binnen en vicepremier versa: bibliothecaris ontsluit ook omgeving
Bibliotheek staat midden in samenleving.
Mooi beeld van verlichte bibliotheek die in centrum van gemeenschap staat en deze gemeenschap wil verlichten.

Verhaal en belang wordt onderstreept vanuit de gemeente. Bibliotheek is partner van andere culturele instellingen. Werken goed samen en dat levert veel meerwaarde.
Van belang is dat klanten bepalend zijn voor dienstverlening van de bibliotheken.  Bibliotheek moet overigens af van praten over leden. Een bibliotheek heeft gebruikers/klanten.

Stelling 1: De bibliotheekdirecteur is relatiemanager lijkt open deur.
Integraal werken kan niet alleen bij de bibliotheek worden vormgegeven, hoort ook integraal denken bij de gemeente bij. Dit sluit in Veghel goed op elkaar aan en dat is sleutel tot succes.

Stelling 2: lokale bedrijfsleven heeft verantwoordelijkheid voor instandhouding bibliotheek.
Ook hier ligt reactie voor de hand: weinig bezwaren zo lang bibliotheek de baas blijft over de inhoud. Overigens is basissubsidie voor basisvoorziening, extra middelen inzetten voor zaken bovenop basis. Ondernemer is overigens niet automatisch verantwoordelijk voor instandhouding bibliotheek. Blijft terugkomen op behoefte van de klant dat is bestaansrecht van de bibliotheek. Valt dat weg dan is niet het bedrijfsleven vervolgens verantwoordelijk voor bibliotheek.

Stelling 3: bibliotheek is sturend in beleidsvisie gemeente ten aanzien van plek die bibliotheek lokaal inneemt. In Veghel werkt dat nu wel zo, is samenspel. Beleidsplan wordt samen ontwikkeld, is organisch proces.

woensdag 8 december 2010

Dorpswebsite online

In maart schreef ik al eens over de digitale dorpspomp die Bibliocenter samen met de Gemeenschapsraad Heibloem en Bibliotheekhuis Limburg, met een projectsubsidie van de provincie Limburg, aan het ontwikkelen was.  De naam dorpspomp hebben we vervangen door "daarleefje" en gisteravond is onder de naam heibloem.daarleefje.nl de dorpswebsite officieel het internet op geschopt. De site is nog niet volledig af, maar geeft al wel een aardig beeld van de mogelijkheden. De voorpagina wordt grotendeels automatisch gevuld met actuele en relevante berichten van de verenigingspagina's.
Wat maakt deze site bijzonder? 
Ik denk dat dat in een aantal zaken zit: de bibliotheek pakt haar rol als spin in het informatieweb door deze website voor het dorp te faciliteren. Hiermee creƫert ze voor zichzelf ook een extra uithangbord voor de eigen diensten. Daarnaast wordt G!ds slim gebruikt om in elk geval de adressen voor de website te leveren. Overigens zaten maar 7 van de Heibloemse adressen in de G!ds-database bij de eerste zoekopdracht. Door GIds in te zetten voor deze website zijn de adressen aangevuld en worden deze actueel gehouden door de verenigingen zelf.
Verder maakt het onderliggende Bart-CMS het mogelijk dat heel simpel ook andere dorpen en buurten een website voor hun eigen dorp op dezelfde wijze kunnen inrichten.

zondag 14 november 2010

Heibloem


Heibloem weergeven op een grotere kaart

Vanavond was ik een beetje aan het spelen met 23 dingen. Ding 15 gaat o.a. over Google Maps en dat leek mij wel een aardige toepassing om ook voor de dorpswebsite te gaan gebruiken. Ben alvast gestart met een kaartje met daarop de belangrijkste plaatsen in Heibloem. Later eens kijken of het CMS ook met deze kaart uit de voeten kan.

donderdag 11 november 2010

Samenwerking Cubiss en Bibliotheekhuis




De provinciale serviceorganisaties voor bibliotheken in de provincies Limburg en Noord-Brabant hebben eind september een overeenkomst met elkaar gesloten waarin ze de intentie uitspreken op zoveel mogelijk terreinen de samenwerking met elkaar te gaan zoeken. Dit alles moet dan natuurlijk gaan leiden tot betere en efficiƫnter georganiseerde dienstverlening aan de bibliotheken in beide provincies. Mooi streven, maar dit vertalen in daden is de kunst. Na het ondertekenen van de overeenkomst is op een aantal terreinen (retail, kennisuitwisseling) al concrete samenwerking op gang gebracht. Vandaag moet in een kennis(makings)sessie een volgende stap worden gezet. Mogelijk komen elders nog wat plaatjes en presentaties beschikbaar. Ik wil in deze post kort wat impressies delen. Had dit live willen doen, maar heb het toch maar bij wat tweets gelaten.
Sessie was mijns inziens een heel goede en nuttige, de sfeer was uitstekend, veel contacten zijn gelegd en verdiept en op een aantal onderwerpen zijn ook vervolgafspraken gemaakt. Omdat samenwerken gemakkelijker gaat als je ook wat infrastructuur deelt wordt nu bij een aantal aanstaande beslissingen nadrukkelijk gekeken naar de mogelijkheid om van elkaars "gereedschap" gebruik te maken. Hierover zijn nog geen beslissingen genomen, maar mogelijkheden rondom bedrijfssystemen worden de komende tijd nadrukkelijk verkend. Ook leverde de presentatie van de kennissystemen eKIC en bnbibliotheek van Limburg respectievelijk Brabant de unanieme reactie op dat hier naar integratie moet worden gestreefd.
Hoe en wat moet ingevuld, maar de start vandaag was veelbelovend.

maandag 11 oktober 2010

Wat is er zo ideaal aan de ideale website van Deventer?

Vanmorgen is in Deventer de ideale website voor bibliotheken gepresenteerd. Tijdens de presentatie die ook via Bibliotheek TV te volgen was is driftig getwitterd, dus wie live-indrukken wil opdoen: zoek in twitter op #idealeweb. Jan Klerk heeft ook al een post aan de site gewijd waarin wat mij betreft wordt uitgelegd waarom deze site ideaal is. Dat gaat namelijk niet om de site zoals deze er nu staat, want die is verre van ideaal zoals ook Jos Debeij in zijn presentatie liet zien.
Het ideale is dat er nu iets staat dat voortborduurt op het merkbeeld, de generieke widgetgedachte en dat nu langzaam zichtbaar begint te worden waarom de landelijke infrastructuur nodig is en wat de voordelen ervan zijn.
Jos Debeij gaf dit in zijn presentatie ook de nadruk: de verbinding van lokaal met provincie en land, waarbij de lokale bibliotheek aan de knoppen zit van zijn eigen website, hierbij gebruik makend van de expertise en mogelijkheden die het bibliotheeknetwerk verder biedt.
De Ideale Website is vooral een website die nog niet klaar is, waar voortdurend op basis van gebruikersonderzoek en nieuwe ontwikkelingen aan wordt doorgewerkt, die de klant de mogelijkheid biedt om zelf bepaalde diensten naar zijn eigen Ideale Omgeving (Hyves, Ipad e.d.) te halen en waar een heleboel over gediscussieerd moet blijven worden.