Bij het opruimen van de (uitpuilende) tijdschriftenbak viel mijn oog op een artikeltje in de NRC Next van begin deze week. De strekking hiervan was dat in elk geval voor wat betreft de muziekverkoop de long tail maar heel weinig toevoegt aan de verkoop via internet: 52.000 nummers leverden dit jaar 80% van de opbrengst. Van de 13 miljoen te downloaden nummers zijn er maar liefst 10 miljoen geen enkele keer gedownload.
Een en ander komt naar voren uit een onderzoek van MCPS-PRS (een club van en voor mensen die muziek maken - ik kon het onderzoeksverslag hier overigens niet vinden).
Conclusie is dat de nichemarkt zoals de long-tailtheorie suggereert nog geen goudmijn is. Het onderzoek heeft dan wel alleen betrekking op muziek, maar voor de plannen die de bibliotheken hebben m.b.t. de collectie Nederland mag dit op zijn minst te denken geven: hoe lang moet je staart zijn?
Tja, dat geeft inderdaad te denken. Maar als ik het goed lees gaat het hier om muziek die is gekocht via het net. De Long-tail catalogus van de muziekindustrie is echter ook "illegaal" gratis te downloaden, dus daarvoor zal men niet snel willen betalen. Je kunt dus niet zeggen dat de long-tail géén succes is, wel dat het geen commercieel aantrekkelijke markt is als je koopwaar ook gratis wordt aangeboden.
BeantwoordenVerwijderenWellicht zou je als bibliotheken de prijs voor de hardlopers moeten verhogen, zodat je je long-tail gratis kan aanbieden?
oh ja...en de beste wensen voor 2009!!!
Je hebt gelijk als je stelt dat het voor muziek en boeken mogelijk niet op dezelfde wijze hoeft te werken, maar goed nadenken over de lengte van de staart + wat daar allemaal bijhoort kan geen kwaad. Over tarieven wil ik het eigenlijk helemaal nog niet hebben, want eigenlijk moet het natuurlijk allemaal gratis (dan heb je ook geen last van illegale download-concurrentie!)
BeantwoordenVerwijderenIP heeft hierover nu ook een berichtje: zie: http://www.informatieprofessional.nl/nieuws/index.php?op=details&id=3694
BeantwoordenVerwijderenIn de nieuwsbrief Nieuw Bibliotheekwerk van maart 2009 (zie www.directeuren.net, op dit moment nog niet geplaatst) nuanceert Wim Keizer dit op basis van gegevens die door Jan de Waal zijn aangeleverd. Volgens deze cijfers blijkt het long tail-principe wel te werken.
BeantwoordenVerwijderen