donderdag 31 maart 2011

Taeke Kuyvenhoven #db2011

Taeke Kuyvenhoven is o.a. oud-uitgever van nu.nl. In zijn wereld is jatten heel gewoon, dus de braafheid vandaag valt hem op, net als de tunnelvisie/gebrek aan open mind. Bibliotheek wordt door Taeke alleen bezocht vanwege kinderen. Start met mooi filmpje over onvermijdelijkheid social media, dat helaas hapert halverwege (link anyone??)
Overigens is social media geen doel op zich, maar een middel. Verstandig om dit tegen hype cycle aan te houden. Zo is het ook goed om te weten dat er niet meer dan 1% van de nederlandse bevolking twittert (dit wordt later gecorrigeerd, cijfer van vorig jaar.) Don't believe the hype, maar gebruik het in je eigen voordeel.

Bij ontwikkelingen hangt veel af van toeval. Zekerheid is dat er een nieuwe beurscrash komt en zeker is dat er nieuwe disruptive technologie komt.
Uitgevers hebben lineaire ontwikkeling, brengen tijdschriften rechtstreeks over naar iPad. Hebben veel last van tunnelvisie, weinig open benadering. Komt ook overeen met verhalen vandaag. Advies kies voor open benadering! Kijk goed naar wat de klant wil, wat de context van de klant is en welke content daarbij hoort. Goede manier om hiernaar te kijken is het Business Model Canvas.

Er is nog altijd heel veel toekomst voor geprinte media. Gratis weggeven is goed businessmodel. Taeke doet dit door gratis blad publishr.nl door blad weg te geven komt hij in contact met klanten die hem vervolgens beoordelen als iemand met kennis van zaken en hem vervolgens inhuren.

Nog een bevinding: geen enkele bibliotheek gebruikt addwords.
Verdiep je in de klant, pas je als bibliotheek hierop aan. Gaat dus niet om aantallen volgers n vrienden, maar erom dat deze gebruik gaan maken van je diensten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen