donderdag 12 november 2009

Verbinden op inhoud


Tijdens het NVB-congres heb ik een paar aantekeningen gemaakt die ik toch maar even in deze post vastleg. Verder maak ik me er makkelijk van af. Klaas Jan Mollema heeft in zijn blog van enkele sessies die ik ook heb bijgewoond al verslag gedaan. Ga ik niet nog eens overdoen.
Bas Haring: bibliotheken moeten zich bezighouden met verzamelen vreemde informatie en die alleen na lang aandringen vrijgeven.
Zie verder liveblog Klaas Jan Mollema.

Daarna was het de beurt aan Andrew Keen, erkend criticaster van het internet zoals zich dat ontwikkeld. In zijn boek "Cult of the amateur", zo geeft hij nu toe, ging hij wat kort door de bocht bij het schuld geven aan het internet van het om zeep helpen van onze cultuur. Binnenkort verschijnt zijn 2e boek "Digital Vertigo".
Enkele statements:
Internet is ultieme democratie. Een nieuwe sociale orde krijgt vorm.

Internet is een gevolg van sociale en culturele gebeurtenissen en ontstaan vanuit een vreemde idelologische combinatie van koude oorlog-denken met de hippiecultuur. Individuele vrijheid tegenover autoriteiten als Thatcher en Reagan met de bedoeling deze uit te (kunnen)dagen. Internet heeft geen centrum en geen bestuur en hierdoor worden heel veel deskundigen overbodig (librarians worden enkele malen met name genoemd door Keen). Iedereen is gelijk op internet. We zijn volgens Keen in competitie met anderen op twitter/facebook etc. Onder andere met types als Obama en Lance Armstrong. Overigens is het geen keuze meer. We moeten aanwezig zijn. We zijn allemaal gedwongen om ons eigen merk uit te dragen. hiermee worden we onze eigen Big Brother: het netwerk is BB.

We moeten wel weer de kans krijgen om NEE te zeggen. Zaken moeten privé kunnen zijn, waar sociale media nu steeds meer alles publiek maken. Alles wordt gepubliceerd. Willen we meedoen of niet. Keen verwacht dat binnen afzienbare tijd het privé domein weer opnieuw gebouwd en gedefinieerd wordt, dat is de uitdaging.

Een andere spreker is Lykle de Vries
Lyckle de Vries geeft aantal vuistregels voor bibliotheken om in contact te komen met de klant, gelardeerd door enkele filmpjes.
23 dingen is volgens hem onmisbaar om de goede dingen met de klant te kunnen gaan doen. Naar aanleiding van een project bij Biblioservice Fryslan geeft hij 4 vuistregels:
- denk vanuit klant niet vanuit collectie
- je omgeving is te klein, ga samenwerken/verbreden
- de klant is een mens. De klant is geen doelgroep!
- de bibliotheek is informatiespecialist (maak gebruik van je kennis)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen