donderdag 8 oktober 2009

de visie van de professor op bibliotheek als cultuurdrager in de toekomst

2005 - richtlijnen
kunst en cultuur + ontmoeting en debat nu verdwenen in taakstellng bieb volgens OCW ob doet alleen nog aan lezen, leren en informeren

Uitleningen gedaald in 25 jaar van 38 procent naar ruim 20 procent. Grootst krimp bij jongeren en jong volwassenen. Ten opzichte van jaren 50/60 wel nog substantieel meer

wat is cultuur: vergelijking met andere culturen en vergelijking met vroeger + afgrenzen van subculturen (elite/massa) volgens sommigen link met opkomst boekdrukkunst
ontwikkeling:
17e eeuw sociaal onderscheid
18e eeuw hogere menselijke waarden
19e eeuw maatschappelijke integratiemiddel
20e eeuw leefstijl
alle betekenissen optellen

Bieb als culturele instelling in spagaat: mag niet te elitair, maar ook niet te algemeen/breed (want moet wel onderscheidend kunnen werken).
Cultuurdeelname blijft redelijk constant, maar klassieke cultuur vergrijst, wel signaleert Frank een opmerkelijke groei in cultuurdeelname van kinderen en tieners - met name het zelf doen. Op televisie is er wel minder belangstelling voor kunst en cultuur.

Visie:
Voor toekomst moordende concurrentie: google, e-boeken, torrentsites, librarything. Bibliotheken moeten in digitale domein veel beter gevonden worden en dan specifiek op gebied van Web 2.0
Probleem: literatuurplein, goed, maar wordt bijna niet naar gelinkt en staat daardoor laag in de ranking google
Bibliotheekwerk moet verder dan collectioneren en ontsluiten. Bibliotheek moet naar gebruiker toe. Gevruiker soet zelf ordenen en delen
Digitalisering maakt publiekssegmentatie met alle mogelijkheden daarbij mogelijk.

De bibliotheek moet hiertoe:
minder fysiek en meer digitaal
minder gericht op leden en lenen, meer consulteren en attenderen
minder collectioneren en meer connecties
minder content en meer context (nadruk verschuift van het hebben van de content naar het contextualiseren
minder voor en meer met de gebruiker

Franks droombeeld komt overeen met hetgeen nu landelijk is ingezet: De bibiotheek als Google+ met als slogan "de bibliotheek weet meer" toegang via één pas en éen collectie Nederland. Landelijke herkenbaarheid en lokale presentatie. Om dit waar te maken zijn er wel voldoende euro's nodig

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen