De titel van de presentatie van Eppo van Nispen tot Sevenaer: durf te duiken in het diepe. Het begint met een dansje (en eindigt met een dansje en daarmee maakt hij zijn verhaal mooi rond. Tussendoor een serieuze boodschap met heel veel humor
1e vraag aan de zaal: wat is een business model voor jullie? Volgens Eppo is dit vrij vertaald 'het creƫren van de win-win-situatie'
Vervolgens een onderhoudende presentatie (leuke filmpjes o.a. Mr. Bean in de bibliotheek), maar ook meteen foto's hoe het niet moet uit het gebouw waar we zijn: "inleveren bibliotheekmateriaal" (alleen het woord al) bij de inleverbus en dan een wand met daarop allerlei verboden en regels die in de bibliotheek gelden
life is all about having fun en de meeste bibliotheken zijn about NOT having fun
Wees open en ga ondernemen is de boodschap van Eppo. We moeten de minister natuurlijk vragen om geld, maar moet de middelen vooral binnen de eigen organisatie vinden. Als je iets bedenkt, wat is dan het "fat man-moment": wat is de toegevoegde waarde en wat maakt het bijzonder.
Stop met kijken naar de bibliotheek van gisteren, daar is nu niets van te leren en voor de toekomst al helemaal niet. Informatie delen is niet meer kostbaar, nieuwe zoektechnologieƫn vinden steeds beter (en sneller) de juiste informatie. Je collectie zijn niet meer de boeken, maar de mensen die je moet gaan verbinden. Verder is flexibliteit en ontbreken van regels noodzakelijk.
Gebruik je profielen om een beter contact met je klanten te maken.
Vond jij het ook zo interessant? Naast een hoge amusementswaarde, dat is wel aan Eppo toevertrouwd, was het wat mij betreft ook erg inspirerend. Het feit dat mensen (je klanten!) je belangrijkste "commodity" zijn, is wel een belangrijke wijziging van denken over en in de bibliotheek.Dat kwam overigens ook terug bij de presentatie van Paul Rinkens..Het gaat een uitdaging zijn om dat idee te kapitaliseren in de vorm van een businessmodel..
BeantwoordenVerwijderen