donderdag 23 december 2010

Digitale content

In september schreef ik al eens over mijn teleurstelling over het stoppen van het aanbieden van de Volkskrant voor thuisgebruik. Sinds maandag staat op de site van bibliotheek.nl het aanbod dat de inkoopcommissie voor volgend jaar bijeen heeft gesprokkeld. Thuisgebruik is in de onderhandelingen om een aantal redenen helemaal gesneuveld. Om interessante (?) content te mogen inzien zal altijd de gang naar de bibliotheek nodig zijn. Ook is doorlevering van een aantal databanken naar het onderwijs geen onderdeel meer van het pakket.
Het goede nieuws? Het pakket wordt iets goedkoper voor de bibliotheken en het aanbod van regionale kranten lijkt eindelijk ook te worden uitgebreid tot Limburger en Limburgs dagblad (hoewel hier nog in kleine lettertjes wordt vermeld dat toestemming van de uitgever nodig is :-( ). Ook een besparing voor (in elk geval de Limburgse) bibliotheken wordt gerealiseerd doordat de afkoop van Muziekweb.

Ik vraag me meer en meer af of ruim 3 miljoen aan middelen niet op een zinvollere manier ten dienste van de bibliotheken kunnen worden ingezet.

1 opmerking:

  1. Jouw laatste vraag is interessant: "Ik vraag me meer en meer af of ruim 3 miljoen aan middelen niet op een zinvollere manier ten dienste van de bibliotheken kunnen worden ingezet."

    Is bekend welke content:
    a. de bibliotheken willen;
    b. de bezoekers/leden willen;
    c. de bibliotheken nodig hebben;
    d. de bezoekers/leden daadwerkelijk gebruikt?

    In het bedrijfsleven worden deze metingen continue gedaan en bepalen deze metingen gedeeltelijk het uiteindelijk aanbod. En die malle uitgevers??? Denken zij echt dat hun content onmisbaar is?

    BeantwoordenVerwijderen