woensdag 10 december 2008

e-reader ervaring



Mijn zoon moet regelmatig presentaties (spreekbeurten noemden we dat vroeger) houden. Soms alleen soms met een groepje en voor levensbeschouwing wil hij met een paar klasgenoten een verhaal houden over ontwikkelingen in de toekomst. Hij dacht de blitz te maken met een e-reader en dan ben je als vader ineens even interessant: "kun jij zo'n ding voor me regelen?" Ik had natuurlijk nee moeten zeggen, maar zo vaak krijg je niet de kans iets anders voor zo'n jongen te doen dan de portemonnee te trekken, dus dat was me te makkelijk.
Gelukkig wist ik van een bibliotheek met Iliad en hier was men bereid dat apparaat aan mij uit te lenen. Twee jaar geleden had ik hier ook al eens kort mee gespeeld en toen was ik eigenlijk best enthousiast over de mogelijkheden, bediening en kwaliteit van het scherm, dus voor ik mijn zoon erop losliet toch zelf even mee spelen.
Ten overvloede: het geleende apparaat was niet nieuw, ik denk ongeveer 1 jaar oud. Bij aanzetten gebeurde niets. Batterij kan natuurlijk leeg zijn, dus eerst maar eens in de oplader. Om een lang verhaal kort te maken: de batterij liet zich niet meer laden (of ontlaadde zich na laden onmiddellijk weer). Daarom met de netvoeding aangesloten nog maar wat verder gespeeld. Wat ook tegenviel was de staat van het scherm. Het was verder ingebrand dan ik had verwacht en daardoor was het ook minder helder dan ik mij herinnerde. Omdat het onhandig speelde heb ik alleen in de buurt van een stopcontact wat kunnen spelen terwijl ik met een hand moest zorgen dat de voedingskabel erin bleef zitten. Dat begon al snel te vervelen, dus een echt representatief verhaal is niet te schrijven. Ben wel zeer benieuwd of de gemiddelde levensduur van deze apparaten inderdaad beperkt is (en of ook hier het geval is dat vervangen van de batterij ongeveer net zo duur is als een nieuw apparaat aanschaffen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten