dinsdag 18 mei 2010

Vakantielectuur 2: e-books



Foto uit Bundesarchiv

Deze vakantie 1 analoog boekje mee voor de zekerheid en verder een volgeladen e-reader. Veel ruimte in de koffers leverde dat nog niet op omdat de rest van de familie allemaal ook minstens 3 boeken meenam, maar het is een begin (samen e-readen gaat in elk geval niet van zo'n schermpje en ook de interesses lopen nogal uiteen).

Normaal zoek ik in de weken voorafgaand aan het vertrek een aantal boeken uit die mee moeten. Omdat de ruimte beperkt is, moet elk boek de moeite waard zijn en voldoende volume hebben om even mee vooruit te kunnen. Ook nog even afstemmen met de familie of er ook boeken zijn die we eventueel samen willen lezen.
Dat is nu allemaal niet nodig. De afgelopen maanden heb ik links en rechts het nodige gedownload en hiervan heb ik een grove selectie op de e-reader gezet de dag voor vertrek. Ik heb al maanden niets meer "geleend" via de e-Portal van de NBD omdat daar toch wel erg weinig aardigs te vinden was en ik eigenlijk ook geen nieuwe titels meer zag verschijnen. Gelukkig is overal op het web heel veel te vinden, dus keus genoeg.
Nadelen? Ja: een e-reader moet opgeladen en de bij aanschaf bijgeleverde adapter bleek het niet te doen. Thuis hangt de reader altijd aan de computer en was het probleem nog niet opgetreden. De adapter maar gebruikt voor de mp3-spelers van mijn kinderen. De heren en dames in de receptie hadden er geen bezwaar tegen om mijn reader even op te laden aan hun pc. Gaf mij ondertussen de gelegenheid om Shirky (zie vakantielectuur) te lezen.

2 opmerkingen:

  1. jij ook al op vakantie zie ik.Niet teveel bloggen maar vooral veel lezen ;-)

    Zelf zit ik momenteel te fietsen in Rusland en elke kilo is dan te veel. Ik lees dan ook vanaf deze vakantie e-books via mijn I-phone m.b.v. de app Stanza. Gaat echt perfect,ik wil niet meer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vakantie is al weer voorbij :-/ Lezen betreft dus voorlopig weer mails, notities, "vakliteratuur", tweets, blogs etc.
    Wel digitaal, maar toch...
    Hoop bij terugkomst wat meer te horen over je belevenissen in Rusland.

    BeantwoordenVerwijderen